Express-Miejski.pl

Linia 519 - sprzeczność decyzji Polbusu

Zdjęcie ilustracyjne fot.: POLBUS

Cieszymy się chyba wszyscy, szczególnie dojeżdżający do Wrocławia autobusami, z deklaracji Prezesa Polbusu ws. przywrócenia dwóch kursów linii 519 przez Polbus sp. z o.o.

Cieszymy się chyba wszyscy, szczególnie dojeżdżający do Wrocławia autobusami, z deklaracji Prezesa Polbusu ws. przywrócenia od czerwca dwóch kursów linii 519 przez Polbus sp. z o.o. Trzeba jednak wspomnieć przy tej okazji o powodach zlikwidowania tego samego kursu 519 na początku lutego br. Czy aby nie były one pozorne? Bo lutowa decyzja Prezesa Polbusu o likwidacji kursu 519 była tak samo zaskakująca, jak zapowiadane obecnie ich przywrócenie - są to bowiem decyzje wzajemnie ze sobą sprzeczne. Po co więc było likwidować kursy linii 519? Aby za 3 miesiące przywracać te kursy w glorii chwały i poklasku medialnego? Interesy pasażerów? A może zwykła polityka?

Jak wszyscy pamiętamy 31 stycznia br. przewozy na liniach regularnych w północnej części gminie Środa Śląska i w samym mieście zaczęła realizować Średzka Komunikacja Publiczna sp. z o.o. (ŚKP). Pięć dni później jak grom z jasnego nieba spadła na mieszkańców informacja o likwidacji połączeń przez Polbus - oficjalnie w związku z uruchomieniem gminnych połączeń przez ŚKP. Pan Prezes Polbusu tłumaczył wtedy że nie może narażać spółki Polbus na straty. Po upływie kilku następnych dni podał się do dymisji żegnając się ze wszystkimi pracownikami, dziękując im za współpracę, o czym poinformował 6 lutego. Pytania o przywrócenie chociaż jednej ze zlikwidowanych linii, tj. 519, jadącej najkrótszą drogą do Wrocławia, kierowane od mieszkańców, miały ciągle jedną odpowiedź „w obecnych warunkach komunikacyjnych nie ma takiej możliwości”.

Burmistrz Środy Śląskiej, w ciągu wielu wcześniejszych miesięcy zwracał się do Polbusu z prośbą o przywrócenie kursów autobusowych na terenie gminy środa Śląska, czy przedstawienie przez Polbus statystyk przewozowych świadczących o spadku zainteresowania przewozami ze strony mieszkańców. Polbus jednak nie reagował na wnioski i prośby. Od kilku miesięcy Starosta Średzki organizował spotkania, na które przychodzili przedstawiciele Polbus sp. z o.o., na jednym z nich obecny był też prezes Pan Balawejder i też te same pytania o przewrócenie i ta sama odpowiedź - nie ma takiej możliwości... Burmistrz Adam Ruciński, podjął na początku marca br. rozmowy z innym dużym przewoźnikiem o możliwość przejęcia przez nich tej linii w tych dwóch strategicznych godzinach poranny wyjazd po 5 do Wrocławia i powrót po 15 z Wrocławia do Środy. Firma pojawiła się na badaniach potoku pasażerskiego w Środzie Śląskiej, obserwowano przejazd podróżnych do Wrocławia i z powrotem realizowanych innymi przewoźnikami. W tajemniczych okolicznościach wycofała się jednak z projektu przejęcia kursów linii 519, nie informując Urzędu Miejskiego o powodach.

W kwietniu, dokładnie 26 kwietnia br, mieszkaniec gminy, Pan Krasucki wysyła pismo do Polbus sp. z o.o., kierując w nim tę samą prośbę tzn. prośbę o przywrócenie kursów. W długi majowy weekend, pan Prezes Balawejder przeanalizował możliwości Polbusu i natychmiast 7 maja informuje, że i kursy zostaną przewrócone od czerwca, praktycznie przywracając kursy w miesiącach wakacyjnych, kiedy zawsze jest zmniejszona ilość podróżnych. Czyżby po 3 miesiącach od likwidacji kursów linii 519 ich ponowne uruchomienie już nie naraża Spółki na straty? Jakby tego było mało, nie zmieniła się zupełnie sytuacja komunikacyjna w Środzie Śląskiej. Średzka Komunikacja Publiczna dalej realizuje te same kursy z ta sama częstotliwością co w styczniu, lutym, marcu i kwietniu. Co się więc zmieniło? Nic. Oprócz decyzji Prezesa Polbusu…

Pozostawiamy to do indywidualnej Państwa oceny, zwracając jednocześnie uwagę na drobny szczegół, otóż Polbus sp. z o.o. nie jest prywatną spółką, gdyż jej większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa. Niejednokrotnie Spółka ta „potwierdzała” jak bardzo jej zależy na klientach i współpracy z samorządami, zawieszając kursy np. w Oleśnicy. Czyżby działo się tak dlatego, że Polbus wygrał przetarg na obsługę imprezy organizowanej we Wrocławiu - Światowe Igrzyska Sportowe The World Games 2017? Pasażerowie dojeżdżający wtedy z okolic Oleśnicy do Wrocławia pozostali praktycznie bez żadnej alternatywy, kompletnie zaskoczeni zawieszonymi kursami a tłumaczenie powodów zawieszenia kursów było „nowym wakacyjnym rozkładem”. Pisały o tym gazety i informowała telewizja. Wynik ekonomiczny Spółki Polbus był prawdopodobnie na tyle dodatni, że po przywróceniu kursów, pasażerowie w ramach przeprosin … zostali poczęstowani pączkami.

Nie pozostaje nic innego jak wierzyć w słowa Prezesa Polbusu Pana Balawejdera, który mimo złożonej wcześniej dymisji dalej zarządza spółką Polbus, że dwa kursy linii 519 będą funkcjonować od czerwca niezmiennie przez całe wakacje wraz z „nowym wakacyjnym rozkładem” i to mimo uruchomienia połączeń w gminie Środa Śląska przez Średzką Komunikację Publiczną, zupełnie nie kolidujących z trasami Polbusu do i z Wrocławia i że te kursy będą utrzymywane przez Polbus przez długi okres. Tak czy inaczej Średzka Komunikacja Publiczna będzie dowozić mieszkańców do stacji PKP na 25 pociągów do Wrocławia i będzie ich przywozić ze stacji PKP, tak jak to niezmiennie czyni od 31 stycznia br., niezależnie od sprzecznych ze sobą decyzji Prezesa Polbus, budzących niepotrzebne emocje pasażerów i szum medialny.

Urząd Miejski w Środzie Śląskiej / mat. płatny

REKLAMA


REKLAMA